Finansportalens logotyp
- Din portal till bättre privatekonomi

 

 


 Pil
Gå till förstasidan

TJÄNSTER

Aktier
Aktiekurser
Aktieanalyser
Nyckeltal
Kurshistorik
Aktieutdelningar
Min aktieportfölj
Aktieskolan

Börs
Börsen idag
Indikatorer
Svenska index
Indexhistorik
Råvaror
Insiderlistan
Rapportkalender
Börskommentar
Pressreleaser
Börsöppettider
Mäklarförkortningar

Derivat
Optionskurser
Warrantkurser

Fonder
Fondkurser
Jämför fonder
Marknadsanalyser
PPM-fonder
Sök fond
Min fondportfölj

Fondskolan

Skatt
Din skatt

Webb-tv
Finansportalen TV

Diskussion
Finansportalen Forum

Finansportalen Blogg

Jobb och karriär
Sök lediga jobb

Nyheter
Ekonominyheter

Media
Affärstidningar
Ekonomilitteratur
Finansfilmer

Guider
Finansguiden
Bolåneskolan

Sparskolan
Försäkringsskolan
Placeringsguiden

Tradingguiden
Optionsskolan
Terminsskolan
Premiepensionen

Betalningsguiden
Låneguiden

Räntor och statistik
Bo- och villaräntor
Marknadsräntor
Sveriges ekonomi

Styrräntor i världen

Valuta
Valutakurser
Valutaväxlare
Valutakoder

Övrigt
Bilpriser

Ekonomisk ordlista

 

OM PORTALEN

Annonsera
Om Finansportalen
Kontakta oss

FAQ - Frågor & svar
Personuppgiftspolicy
Sök i portalen

Sajtkarta

 


Tjänster > Betalningsguiden > Spärra kort

Spärra kort - tips om du har förlorat ditt kort

Har du förlorat ditt kontokort skall du snarast göra förlustanmälan till din bank. Till din hjälp har vi gjort en sammanställning av telefonnummer till de större kortutgivarnas/bankernas spärrtelefoner. Efter sammanställningen finns information om vad som gäller vid kortförlust. Här nedan finns en förteckning över de telefonnummer dit du kan ringa för att spärra ditt kort.

Tips: Lägg in denna sida som bokmärke i din dator eller telefon så har du alltid tillgång till rätt nummer om du skulle behöva spärra dina kort.

Nummer till olika kortutgivares spärrtjänster

-------------------------------------------------------------------------

Danske Bank Sverige Filial med Provinsbanker
Från Sverige: 0771 - 570 570
Från utlandet: +46 - 771 - 570 570

För kunder anslutna till tjänsten Stoppservice:

Från Sverige : 08 - 775 50 00
Från utlandet: +46 - 8 - 775 50 00

--------------------------------------------------------------------------

FOREX Bank
Från Sverige: 08 - 695 17 18
Från utlandet: +46 - 8- 695 17 18

--------------------------------------------------------------------------

GE Money Bank
Från Sverige: 08 - 559 511 20
Från utlandet: +46 - 8 - 559 511 20

--------------------------------------------------------------------------

Handelsbanken
Från Sverige: 020 - 41 12 12
Från utlandet: +46 - 8 - 411 21 22

--------------------------------------------------------------------------

ICA Bank
Från Sverige: 033 - 47 47 90
Från utlandet: +46 - 33 - 47 47 90

-------------------------------------------------------------------------

Ikano Bank
Från Sverige: 0476-88 000
Från utlandet: +46 - 476 - 88 000

--------------------------------------------------------------------------

Länsförsäkringar Bank
Från Sverige: 08 - 588 400 11
Från utlandet: +46 - 8 - 588 400 11

--------------------------------------------------------------------------

Nordea
Från Sverige: 08 - 402 57 10
Från utlandet: +46 - 8 - 402 57 10

För kunder anslutna till Nordea Spärrservice:

Från Sverige: 0771-48 48 48
Från utlandet: +46-771-48 48 48

---------------------------------------------------------------------------

PlusGirot
Från Sverige: 08 - 402 57 10
Från utlandet: +46 - 8 - 402 57 10

För kunder anslutna till Nordea Spärrservice:

Från Sverige: 0771-48 48 48
Från utlandet: +46-771-48 48 48

---------------------------------------------------------------------------

SEB
Från Sverige: 08 - 14 72 00
Från utlandet: +46 - 8 - 14 72 00

Eurocard

Från Sverige: 08 - 14 67 67
Från utlandet: +46 - 8 - 14 67 67

--------------------------------------------------------------------------

SkandiaBanken
Från Sverige: 08 - 695 17 06
Från utlandet: +46 - 8 - 695 17 06

Om du är ansluten till Smart Safety Spärrservice ringer du 0771 48 48 48.
Från utlandet ringer du +46- 771 48 48 48.

--------------------------------------------------------------------------

Sparbanken Öresund
Från Sverige: 010 - 494 70 00
Från utlandet: +46 - 10 - 494 70 00

-------------------------------------------------------------------------

Swedbank
Från Sverige: 08 - 411 10 11
Från utlandet: +46 - 8 - 411 10 11

--------------------------------------------------------------------------

Betalningsansvar vid förlust av kort
I avtalet mellan kortinnehavaren och kortutgivaren (banken) finns villkor som anger när kortinnehavaren är betalningsskyldig för ett belopp som påförts kontot om ett kort har använts av någon obehörig person. Dessutom brukar avtalen innehålla bestämmelser om att kort och kod skall förvaras på ett betryggande sätt och ej tillsammans.

Konsumentkreditlagens 34 § begränsar kreditgivarens möjligheter att använda villkor som innebär att kontohavaren blir betalningsskyldig för belopp som påförts kontot om ett kort har använts av obehörig person. Kontohavaren är betalningsskyldig för obehörigt utnyttjande endast om denne, eller någon annan som får använda kontokortet, har

  • lämnat ifrån sig kortet till någon annan,

  • genom grov oaktsamhet förlorat kortet, eller

  • på något annat sätt förlorat besittningen av kortet och inte snarast efter upptäckten anmält förlusten hos kreditgivaren.

Vid bedömningen av om kortinnehavaren varit grovt oaktsam bör man ta hänsyn till att konto-kort i regel är avsedda att lättillgängligt kunna användas i olika sammanhang, ofta för att användas i stället för pengar även vid smärre inköp. Det krävs därför försvårande omständigheter för att oaktsamhet ska bedömas som grov. Har kortet t.ex. lämnats kvar i ficka, väska eller bil som inte stått under uppsikt, bedöms detta i regel som grov oaktsamhet.

Belopp som påförts kontot sedan kortutgivaren har mottagit en förlustanmälan är kontohavaren inte betalningsansvarig för. Efter förlustanmälan är kontohavaren alltså skyddad mot obehöriga uttag även om han lämnat ifrån sig kortet eller förlorat det genom grov oaktsamhet. Kontohavaren är emellertid betalningsansvarig även för uttag som gjorts även efter förlustanmälan om han gjort sig skyldig till svek.

Källa: Konsumenternas Bank- och Finansbyrå

Vill du hitta ett bra och billigt betalkort?

PilKlicka här om du vill jämföra olika betalkort, kreditkort och bensinkort

 

 

 

AKTIER & BÖRS

Årsredovisningar
Beställ helt gratis årsredovisningar

Aktieprogram
Gör bättre börsaffärer
med detta aktieprogram

Nätmäklarguiden
Jämför olika aktiemäklare på nätet med varandra

 

SPARA PENGAR

Sparkonto
Jämför och hitta bästa möjliga sparränta

Bolån
Här kan du hitta ett
bolån med låg ränta

Lån utan säkerhet
Jämför och låna pengar
till lägsta möjliga ränta

Svårt att få lån
Här kan du få lån om
du fått nej av banken

Försäkringar
Jämför och hitta
billiga försäkringar

El
Jämför elavtal och
skaffa billig el

Bredband
Jämför och hitta
ett billigt bredband

Mobilt bredband
Jämför priser på olika mobila bredband

Pension
Skaffa dig ett bättre pensionssparande

Digital-tv
Jämför och skaffa rätt
digital-tv till rätt pris

Mobilabonnemang
Jämför och sänk dina mobilkostnader

Betalkort
Jämför olika betalkort
och kreditkort

Billån
Jämför olika billån och låna till låg ränta

Resor
Här kan du jämföra och
hitta billiga resor

Avtal
Behöver du ett avtal? Här hittar du flera alternativ

Offert-service
Köpa tjänst? Få offerter från flera olika företag här

Deals
Beställ produkter och tjänster till kraftig rabatt

Tanka mobilen
Ladda ditt kontantkort
till din mobil här

 

LÄNKSAMLING

Här finner du tusentals länkar om ekonomi

PilLänksamling
 

NYHETSBREV

Vill du få gratis och lönsamma tips varje månad om hur du kan spara och tjäna pengar?

PilGratis nyhetsbrev

 

 






Copyright © 2001-2014 Finansportalen AB | E-post: kontakt@finansportalen.se