Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vad är säljrätt ?

Standard Vad är säljrätt ?

Hej, jag fick nyss ett erbjudande att antingen sälja var 28:ende TeliaSonera aktie eller sälja alla som säljrätter. Kan någon förklara på ett enkelt sätt vad säljrätter är ?

Standard

Hej,

En säljrätt ger dig rätt att sälja en aktie till ett givet pris. Om du kollar med bolaget så kan du få reda på vilka villkoren är. Du kan också sälja dina säljrätter om du inte vill sälja dina aktier. Viktigt är att du gör någon av handlingarna - annars går du miste om pengar. Men lite enkelt uttryckt så kan du sälja dina aktier för lite mer än vad de är värda på börsen.

Du har alltså tre st alternativ.

1) Utnyttja säljrätterna och sälj en del av dina aktier för mer än vad de är värda på börsen.
    2) Sälj säljrätterna. Du behåller då dina aktier du har och får in värdet av säljrätterna på din depå.
    3) Du gör ingenting. Ingenting händer men du har förlorat möjligheten till pengar enligt nr 2.

Bolagen kan göra detta om de tycker att de kan dela ut mer pengar till aktieägarna än vad de tidigare kommit fram till genom den vanliga aktieutdelningen. Då kan de köpa tillbaka "sina" aktier på detta sättet.

Standard

Varför vill man ha en säljrätt.
    Om jag har 100 aktier och inga säljrätter, kan jag inte sälja aktierna då?
    Kan man ha säljrätter utan att ha aktier?

Standard

HoFFa,

En säljrätt tilldelas du av bolaget eller så kan du köpa dem när de är tillgängliga. Syftet med säljrätter för ägaren av dessa är att kunna utnyttja dem genom att sälja ett visst antal aktier till ett visst givet pris. Om kursen på börsen är lägre än vad du kan sälja aktierna för via dina säljrätter gör du en bra affär om du ändå hade tänkt att sälja.

Du kan även köpa och handla säljrätter som vilket värdepapper som helst. Då är såklart tanken att köpa säljrätter och hoppas att värdet på dessa stiger för att sedan sälja dem.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg ger en del bolag ut säljrätter som en form av utdelning. Tanken är att en del av dessa säljrätter utnyttjas genom att aktieägarna säljer sina aktier till bolaget. På så vis minskar antalet aktier på marknaden vilket är ett sätt att skapa aktievärde på.

Du kan självklart sälja aktier utan att äga säljrätter.

Standard "Säljrätter inget annat än utdelning"

Jag hade också svårt att förstå det där med säljrätter. Sökte på nätet och fann en artikel i dn.se i samband med ett tidigare återköpsprogram: Den har rubriken "Tänk på dina säljrätter som utdelning så kanske de blir enklare att förstå." - och just det förklarar faktiskt det hela! www.dn.se/ekonomi/saljratter-inget-annat-an-utdelning .

Standard

Jag fick en lätt förklaring av min far.
    Som det ligger till nu för teliasonera så har de för många aktier ute på marknaden, för att förminska antaler köper de in några. Som de vill ha nu är det var 28:de aktie som finns ute som de vill ha tillbaka. Aktieägarna får en säljrätt per aktie man äger som det är nu, man behöver asså 28 säljrätter för att sälja en aktie. Så om man har 100 aktier så kan man bara sälja 3. (100/28 = 3,57). Men det finns tydligen en knickedick där ute som vill sälja fler aktier, då är han berädd att köpa mina säljrätter så han kan, som sagt, sälja fler aktier för det högre priset som erbjudits nu.
    Detta var väll typ det som svarats innnan, fast med denna beskrivning förstår i alla flal jag :)

Standard

Kom ihåg: Idag är sista dagen om du vill sälja dina säljrätter. 25:e mars är sista dagen om du vill utnyttja din säljrätt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •