Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ung sparande!

1. Standard Ung sparande!

Tjena, är en student på 20 vårar och behöver lite tips för sparande!
    Har på sistone kollat in andra sätt än att spara normalt på sparkonton. Anledningen till detta är att jag har satt upp som mål att ha en kvarts miljon undanlagt när jag går ut universitet.

Så som läget ser ut nu har jag ett startkapital på 25K att sätta in, och därefter 2K/månad med undantag för juni/juli då jag jobbar och har 7K/månad att sätta undan (En årsinsättning på 34K). Om jag inte har tänkt helt fel kommer detta bli 195K under mina 5 år på universitet. Vilken procentuell tillväxt behövs, och kan jag uppnå denna i med låg-mellanriskfonder?

Jag skulle vilja se detta växa till 250K (En liten bonus skulle inte skada!) efter att ev. skatter betalas. Dvs. att jag vill ha 250K kronor att kunna använda som jag vill. Vet inte om jag är helt fel ute men kändes som en bra plats att ställa mina frågor, finns många vettiga som postar och ger tips på den här sidan.

Är kund hos Avanza och intresserad av Avanza Zero. Har även spanat in följande fonder:

Danske Invest Global Index
    Enter Sverige
    Fidelity Funds-Latin America Fund A Inc
    SKAGEN Global SEK

Kan nämnas att de flesta "aktie/fondskolorna" som finns på nätet lästs men ingen faktiskt litteratur. Vill spara i fonder för att ränta inte ger tillräckligt med vinst för att jag ska kunna uppnå mina 250K.

Tackar så hjärtligt på förhand för alla svar,
    Savantielle

Standard

Sätter du in 195k under dina 5 år behöver du få en tillväxt på cirka 28 % under dessa fem år. Det motsvarar cirka 5 % ökning varje år före skatt. Problemet här är ju bara att det är inte alla pengar som kommer ligga inne i fonder under fem år. Sista årets nyinsättningar har ju inte lika lång tid att förränta sig på, dessutom kan du ju ha otur att du sätter in den större delen av pengarna under ett par-tre år när det går dåligt på världens börser...tajmingsproblematiken alltså.

Jag förstår att du fixerar på ett fast mål á 250.000 kr för det är snyggt och bra men jag tycker du ska vara nöjd och glad över din ambition...att spara så mycket är det få studenter som gör under sina studieår. Du kommer ha en fin slant när åren har gått så frågan är om det spelar så stor roll om du har 225.000 :- eller 275.000 :-...om det inte är något speciellt du sparar till som kräver 250.000 :- förstås...

Standard

Det kan gå men det kan likaväl bli totalkatastrof. Fonder och aktier behöver i regel en hel del tid för att vara "säkra", 5 år är en ganska snäv tidsram. Måste du ha 250 000 om 5 år eller kan du skjuta på det några år? Om jag var du skulle jag safea upp en del på ett bankkonto och investera resten. Just för att undvika att bli av med allt.

4. Standard

Du kan ju alltid spara i aktier men det kan vara riskabelt.. speciellt om du inte vet vad du gör.

Jag skulle rekommendera dig att ta ett extrajobb så du kan tjäna extra pengar på helger. Säg att du tjänar 2-4 k extra i månaden, det blir 40 lax på ett år om du lägger undan dom. :) Och under 5 år blir bara det 200 000 kr ;)

5. Standard

Måste du ha 250 000 om 5 år eller kan du skjuta på det några år? Om jag var du skulle jag safea upp en del på ett bankkonto och investera resten.

6. Standard

It is commendable that a guy of your age is planning so seriously about saving for the future. The students of the present generation (usually college students) give less attention to saving for the future and spend as much as they have for their recreational purposes. I would suggest you to be careful while dealing with shares as the risk involved is very high.

7. Standard Fondförslag

Aktier och Fonder är alltid en risk som många "nya" glömmer bort. De flesta intresserar sig för aktier efter en längre tids uppgång. Det är ju då kurvorna ser så bra ut vid historiska återblickar. De som tittade på aktier 2003 och början av 2009 såg ju bara stora nedgångar. Nu har vi haft en period av längre uppgång igen och en större sättning borde vara att vänta rent tekniskt (läs psykologiskt) och för att det finns en del orosmoment som kan trigga så som länders och individers skuldsättning, höga krav på företagens vinstutveckling, USAs statsskuld, bromsar Kina in eller inte, stigande oljepris osv. Dvs det gyllene tillfället att investera är inte lika glasklart som det var 2003 och 2009 när P/E på det pressade bolagen var 2-5 inräknat att deras vinster hade fallit.

Det finns ändå ett antal fonder som försöker analysera och parera nedgångar i marknaden och om du inte själv känner dig säker, vilket du inte borde göra om du är ny i matchen, så kanske du ska titta på sådana fonder. Några exempel är

Brummer Multistrategy - multistrategifond som innehåller andra fonder som handlar över hela världen
    Nordic Absolute return fund - använder derivat för att minimera kursnedgångar
    Atlant Stability - räntefond med "bonusavkastning"
    Atlant Sharp - prisbelönt fond som hittills varit bra på att ge en krydda vid uppgångar, men klarat nedgångar bättre än index

Den vanligaste tabben många "gröna" investerare gör är att de säljer när börsen faller (av oro och för att få maximal vinst). Resultatet blir då för det mesta att man missar att köpa när uppgången startar igen och köper istället lagom till att börsen dippar på nytt. På så sätt prickar man istället många nedgångar istället för uppgångar. De fonderna jag radade upp är exempel fonder där du oftast inte behöver bry dig om marknadsläget utan du kan vara lugn med att de tickar på. Naturligtvis är sådana fonder beroende av att förvaltaren är duktig så håll ett öga på förändringar i fondernas förvaltarteam samt om fondbolagen sköts reko. Jag brände mig i fond för några år sedan, Merrant hette det bolaget. De undanhöll info om hur fonden egentligen mådde och det slutade med att den fonden jag köpt hos dem stängdes med förluster på 50%. Det tog dessutom 1 år att få loss de pengarna som fanns kvar.

Slutligen: köp i nedgångar när det ser som mörkast ut. Sälj först när de världsekonomiska hjulen börjar hacka. Bry dig inte om "börsbruset", att index hickar till 5-6% då och då är bara lite psykologi och oftast fina tillfällen att fylla på portföljen.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •