Tjena, är en student på 20 vårar och behöver lite tips för sparande!
Har på sistone kollat in andra sätt än att spara normalt på sparkonton. Anledningen till detta är att jag har satt upp som mål att ha en kvarts miljon undanlagt när jag går ut universitet.
Så som läget ser ut nu har jag ett startkapital på 25K att sätta in, och därefter 2K/månad med undantag för juni/juli då jag jobbar och har 7K/månad att sätta undan (En årsinsättning på 34K). Om jag inte har tänkt helt fel kommer detta bli 195K under mina 5 år på universitet. Vilken procentuell tillväxt behövs, och kan jag uppnå denna i med låg-mellanriskfonder?
Jag skulle vilja se detta växa till 250K (En liten bonus skulle inte skada!) efter att ev. skatter betalas. Dvs. att jag vill ha 250K kronor att kunna använda som jag vill. Vet inte om jag är helt fel ute men kändes som en bra plats att ställa mina frågor, finns många vettiga som postar och ger tips på den här sidan.
Är kund hos Avanza och intresserad av Avanza Zero. Har även spanat in följande fonder:
Danske Invest Global Index
Enter Sverige
Fidelity Funds-Latin America Fund A Inc
SKAGEN Global SEK
Kan nämnas att de flesta "aktie/fondskolorna" som finns på nätet lästs men ingen faktiskt litteratur. Vill spara i fonder för att ränta inte ger tillräckligt med vinst för att jag ska kunna uppnå mina 250K.
Tackar så hjärtligt på förhand för alla svar,
Savantielle

Svara med citat