+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Var ska jag spara mina pengar???

Standard Var ska jag spara mina pengar???

Jag har en liten summa pengar som ligger hemma och tänkte placera de någonstans men jag vet inte var ska jag lägga de, jag kan inte inte så mycket om aktier, fonder och sparkonto det jag har är 20 000kr var ska jag placera de?

jagb har läst lite om fonder och aktier jag läste oxo att de tar pengar när man placerar sina pengar så jag tänkte fråga hur mycket pengar tar de om man lägger sina pengar på fonder eller aktier?

Standard

Var du ska placera pengarna beror ju lite på hur länge du har tänkt att avvara dom. Bankerna/mäklarna tar avgifter víd handel av aktier och fonder. Hur mycket får du se hos var och en men aktier kostar minst att äga. Då betalar du en avgift bara när du köper aktien och säljer den. En fond betalar du en årsavgift varje år och en del fonder har också köp och säljavgifter på samma sätt som när du köper en aktie.

Standard

jag har tänkt placera de 3 månader till ett år, jag tänkte fonder eftersom de uppdateras varje dag istället för aktier som uppdateras varje minut eller sekund.

så vad har du för tips och råd för mig?

Standard

Citat Ursprungligen postat av agneos Visa inlägg
    jag har tänkt placera de 3 månader till ett år, jag tänkte fonder eftersom de uppdateras varje dag istället för aktier som uppdateras varje minut eller sekund.

så vad har du för tips och råd för mig?
    Behöver du pengar om 3 mån-12 mån ska du absolut inte välja aktier eller fonder. Sätt isf in pengarna på ett konto.

Standard

jag kommer inte behöva pengarna om 3 månader eller 12 månader, jag vill sätta in de någon stans och låta de växa men om jag har tur och de växer till 100 000 så jag tänkte ta ut en del och försätta med resten.

Standard

Under en period på 3-12 mån kan vad som helst inträffa så aktier och fonder är ju väldigt riskabelt...om du inte behöver pengarna inom åtminstone 5 år så är ju aktier att föredra i första hand och fonder i andra.

Standard

men aktier eller fonder vilken vinner man mer på? och vilken av de två har mindre risk?

Standard

Citat Ursprungligen postat av agneos Visa inlägg
    men aktier eller fonder vilken vinner man mer på? och vilken av de två har mindre risk?
    Aktier har generellt en bättre avkastning än fonder på lång sikt eftersom fonder har högre avgifter som äter upp en del av avkastningen. Men! Det beror ju såklart på vilka aktier och vilka fonder man köper.

Samma resonemang gäller för fonder. De har generellt en lägre risk än aktier men det beror ju även här på vilka fonder man väljer. En välkomponerad aktieportfölj på 10-15 olika bolag i olika branscher ger en bra riskspridning.

9. Standard Sparkonto om du vill göra det enkelt på ett års sikt

Jag rekommenderar sparkonto på ett års sikt.

10. Standard Hur och var ska jag spara mina pengar?

Jag har fått ett förtida arv från mina föräldrar då de sålt sin mark. Har tänkt att försöka spara på bästa sätt (såklart..).
    Viss summa kommer att gå till att rusta upp hus och hem men större delen av summan vill jag spara på längre sikt. 500 T är väl summan som ska låta vara orörd i minst 5 år. Har fått några tips om att köpa en aktieportfölj med "större säkra" aktier.
    Jag har absolut ingen koll på aktier och vet inte riktigt hur det funkar.
    Fonder är också något jag funderat på men fick tipset om just aktieportfölj då det gäller på lång sikt.

Skulle tacksamt ta emot tips ex vilka aktier är sk stora och ganska säkra, så jag kan plugga på lite om detta..

Vänligen Anna

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg