Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Att äga hus

1. Standard Att äga hus

Hej,

Jag har länge brottats med frågan att kunna ha ett boende som jag äger och kan hyra ut hur, var och när jag vill.

Jag vet att bostadsrätter är bundna av bostadsrättsföreningens regler. Jag vet också att man inte får ta ut mer hyra än själva kostnaderna är för lägenheten.

Men hur är det med hus? Kan jag:
    1. Köpa eller bygga ett hus på en tomt jag äger.
    2. Hyra ut huset med högre hyra än el+vatten för att tjäna pengar på det.
    3. Stänga av vatten och el och på så sätt ha en driftskostnad på 0 kr, och därmed kunna låta huset stå obebott utan att kosta pengar.

Jag vill gärna veta mer om detta och en gång för alla reda ut vad det är som gäller för hus här i Sverige. Om du är sakkunnig och dessutom kan peka ut relevanta lagtexter samt skatteverkets publikationer, så vore det toppen.

Men först och främst undrar jag alltså.. Kan jag tjäna på att äga ett hus här hemma i Svea, om jag väljer att inte bo där?

Tack,
    LolloBanan
    Senast redigerat av LolloBanan den 2009-12-07 klockan 14:28. Anledning: fel användning av frågetecken.

Standard

Är inte alls sakkunnig i ämnet men visst kan du äga ett hus och tjäna pengar på att hyra ut det. Kanske inte riktigt var svar på din fråga men men.

3. Standard Skillnad mellan bostadsrätt och hus?

Okej, det låter ju bra. :-) Men får man ta ut en hyra som mer än täcker omkostnader? Jag tänker då på det som gäller för bostadsrätter, att man inte får begära hyra som är högre än omkostnader + 1000 kr (något sådant har jag för mig).

Standard

Citat Ursprungligen postat av LolloBanan Visa inlägg
    Okej, det låter ju bra. :-) Men får man ta ut en hyra som mer än täcker omkostnader? Jag tänker då på det som gäller för bostadsrätter, att man inte får begära hyra som är högre än omkostnader + 1000 kr (något sådant har jag för mig).

alltså det gör ju alla som bor på turistorter, gotland, öckeröarna osv. man hyr ut till högt pris under tiden det är säsong. Men. det kanske är skillnad, just eftersom det inte är året om, utan "säsongsarbete" eller vad man säger?

ledsen att inte heller jag ahr några lagtexter..

Standard

Citat Ursprungligen postat av LolloBanan Visa inlägg
    Du har all rätt att hyra ut ditt eget hus till vilken hyra du vill. Något annat har jag mycket svårt att tänka mig.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •