Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Spara i fonder

Reg.datum
    dec 2007

Standard Spara i fonder

Hej har lite sparpengar som jag hittils bara haft på ett konto på hadelsbanken. Funderar på att flytta om dem så hälften hamnar i ett sparkonto med högre ränta, andra hälften tänkte jag köpa fonder för. Sparandet ska vara ganska långsiktigt. Inte riktigt bstämmt hur jag ska fördela fond delen. Men funderar iallafall på att lägga kanske 30 % i Indien fonder sen övrgt i "säkrare" fonder. Tips på bra Indien fonder och "säkrare" motages gladeligen. Samt på hur hela upplägget verkar? Hur är de fonder Handelsbanken erbjuder?
    Jag är som sagt helt grön på detta ämne än så länge.

Standard

30 % i Indien kan vara bra men det är ju förenat med en hög risk. Du kan kanske välja 5 st olika fonder med länder såsom Kina, Indien, Ryssland osv men även en sverigefond och en globalfond.

Standard

vill du ha hjälp med råd kan du gå in på fondsmart.se.
    Vill du själv göra din portfölj tittar du på utvecklingen här på finansportalen där de på ett bra sätt visar utvecklingen

Standard

Tänkte på det här med fördelningen av fonder (regionsvis);
    Tycker ni att man bör fördela det jämnt på kanske 5 olika branscher/regioner (20% på varje), eller hur kan man göra.

Det är väl svårt att förutspå att t.ex. ryska marknaden kommer gå bättre än den indiska.

Som ett nybörjardrag/stabilt drag, vore ett jämnt fördelande av fonderna på branscherna bra?

Ursäkta att jag lånade tråden men jag tyckte att det kanske var relevant :)

Standard

Citat Ursprungligen postat av KonGato Visa inlägg
    Tänkte på det här med fördelningen av fonder (regionsvis);
    Tycker ni att man bör fördela det jämnt på kanske 5 olika branscher/regioner (20% på varje), eller hur kan man göra.

Det är väl svårt att förutspå att t.ex. ryska marknaden kommer gå bättre än den indiska.

Som ett nybörjardrag/stabilt drag, vore ett jämnt fördelande av fonderna på branscherna bra?

Ursäkta att jag lånade tråden men jag tyckte att det kanske var relevant :)
    Jag tycker nog att du tänker rätt. Det är svårt om egentligen inte omöjligt att tajma upp och nedgångarna på de olika börserna så att fördela det jämnt över de man är intresserad av är nog inte så tokigt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •